"Happy halfwild"

Ons streven is een gelukkig bestaan voor de halfwildjes welke wij onder onze hoede nemen. In onze natuurlijke verblijven krijgen zij de kans om zichzelf te zijn; om halfwild konijn te zijn zonder eisen en andere poespas.

De halfwildjes worden verzorgd, hebben voldoende schuilplaatsen zowel onder de grond als erboven. Zij krijgen een dieet bestaande uit verschillende, gezonde voeding. Onbeperkt hooi van goede kwaliteit, ten alle tijden toegang tot vers water, een kleine hoeveelheid biks per dag en daarnaast dagelijks groenvoer, kruiden en ander gezond lekkers.

Eens per jaar worden alle halfwildjes gevaccineerd, op enkele angsthaasjes na. Sommige van onze halfwilde konijnen zijn zo doodsbang en mensenschuw dat het vangen en hanteren teveel stress oplevert. Voor hen proberen wij te vertrouwen op de groepsimmuniteit, want het streven blijft dat ieder konijn jaarlijks gevaccineerd wordt.

Voor veterinaire zorg, denk aan dierenartsbezoeken en behandelingen, geldt hetzelfde. Iedere behandeling wordt zorgvuldig overdacht, afgewogen en aangepast op het individuele halfwilde konijn.
Wat betekent dat je de één geheel zonder problemen behandelen kunt, en voor de ander is het simpelweg een lijdensweg om alleen al apart te zitten van de groep en medicatie toegediend te krijgen.
Deze halfwildjes kunnen wij niets anders bieden dan een zorgeloos bestaan bij ons of één van onze samenwerkingen, en hopen dat zij een lang, gezond en gelukkig leven mogen hebben. Ze zijn bij ons "Thuis" en soms is dat alles wat je ze kan geven.
Hoewel deze taak die wij op ons hebben genomen soms erg zwaar is, hopen we dat we ieder halfwild konijn, "Happy Halfwild" mogen laten zijn.

Onze halfwilde bewoners

Of je nu een echte Angsthaas bent, tam onder voorwaarden of alles daar tussenin; hoe groot je rugzak ook is, hier zijn alle halfwildjes welkom om te zijn wie zij zijn. Op het moment wonen er bij de Wildebrasjes maar liefst 50 halfwilde konijnen en daarnaast enkele tamme konijnen met een gebruiksaanwijzing.

De halfwildjes die bij ons terecht komen, wonen permanent in onze setting. De meesten komen nog steeds via andere opvangen bij ons terecht omdat het herplaatsen van deze dieren vaker dan eens, niet lukt.
We hebben dus te maken met vaste bewoners. Voordat deze konijnen in onze groep geplaatst worden zijn of worden zij gevaccineerd en gecastreerd.

Deze konijnen leven in verschillende groepen en in "roofdier - en halfwildproof" buitenverblijven:

• Eén grote halfwilde groep, de echte "Wildebrasjes"
  • En een klein halfwild groepje
    • bestaande uit 5 halfwildjes op leeftijd. Zij zitten apart van de rest wegens hun medische geschiedenis.

Alle groepen zijn gemengd, wat wil zeggen dat ze bestaan uit gemengde geslachten: gecastreerde rammen en (gecastreerde) voedsters.

Tamme konijnen?

Naast de twee groepen met halfwildjes wonen er ook nog enkele tamme konijnen bij ons: momenteel een groep van 13 konijnen. Onder hen ook een aantal moeilijk plaatsbare konijnen, konijnen met een rugzak of konijnen op leeftijd.

Hoewel er enkele tamme konijnen bij ons wonen, is het niet onze insteek om tamme konijnen te adopteren of plaatsen bij ons. Hiervoor verwijzen wij graag door naar andere konijnenopvangen. Zie daarvoor het submenu "Overig"

Deze tamme konijnen zijn overgebleven van de tijd vóór de opvang bestond. Zij mogen hun leven lang bij ons verblijven aangezien dat is wat hen ooit beloofd is. Het is met het oog op de toekomst wel de bedoeling om op een natuurlijke manier af te bouwen met de tamme konijnen.

In onze groepen halfwildjes is het helaas niet mogelijk om tamme konijnen te plaatsen. In het verleden is al meerdere keren gebleken dat dit vroeg of laat niet werkt onderling.

De huisvesting

Ieder verblijf is dusdanig ingericht dat de konijnen zich er thuis voelen. Denk aan voldoende ruimte, de mogelijkheid tot graven, fijne, tochtvrije hokken, allerhande schuilplaatsen, materiaal om aan te knagen. En natuurlijk waterbakken welke elke dag ververst worden, hooiruiven gevuld met vers hooi.
In het verblijf staat een grote konijnenflat welke over het algemeen gebruikt wordt als schuilhok door de konijnen die in de groep leven. Maar deze flat is noodzakelijk gebleken wanneer een konijn vanwege bijvoorbeeld medische redenen even apart moet verblijven, een zogeheten ziekenboeg. Denk dan aan het geven van medicatie of een ram die op zijn castratie wacht. Ook nieuwe bewoners verblijven een periode in de konijnenflat zodat zij niet volledig vreemd zijn wanneer zij geïntroduceerd worden in de groep.

Konijnen die echt heel ziek zijn en dus extra warmte behoeven, worden binnen in huis geplaatst.

Zowel langs de zijkanten, als het dak én de bodem zijn goed beveiligd zodat de halfwilde konijnen niet kunnen ontsnappen. Tevens zitten zij op die manier veilig tegen allerhande roofdieren. Hier hebben wij tijdens de gehele bouw van ons paradijsje, rekening mee gehouden.

De "zandbak" is op de bodem betegeld. Hierdoor heb je geen problemen met gaas wat gaat roesten of verouderd en dus stuk gaat. Konijnen houden van graven en voor halfwilde konijnen is dit zeker een must. Op deze manier kunnen ze naar hartelust hun burchten en tunnels bouwen. De zandbak is op het diepste punt zo'n meter diep!

Om het verblijf heen staan kant en klare volierepanelen, de meesten met gaas, anderen volledig gesloten zodat er extra rust is voor de konijnen.

De afmetingen van deze verblijven verschillen, afhankelijk van de grootte van de groepen die hierin gehuisvest zijn. Het grootste verblijf, bedoeld voor de "echte Wildebrasjes" beslaat ruim 80m2.

Hieronder zijn enkele foto's te zien voor een sfeerimpressie van onze buitenverblijven.

De Wildebrasjes

Het halfwilde bejaardenclubje